Friday, June 27, 2008

Kommer jag stå själv på Sergelstorg imorgon?

För första gången i mitt liv tänkte jag imorgon helhjärtat delta i en demonstration. Nu visar det sig att det inte är säkert att demonstrationen går av stapeln. Enligt opassande blir det ingenting av demonstrationerna varken i Stockholm eller Malmö. På Stoppafralagen.nu står det att det istället är den 3:e som gäller för båda städerna.

Eftersom jag redan beställt biljetter till Stockholm tänker jag minsann stå på plattan och demonstrera imorgon om jag så ska göra det själv. Tycker det är lite synd att det kört ihop sig med datumen så här. Hade hoppats att detta skulle bli ett gott exempel på hur en folkrörelse som organiserar sig enligt en ad hoc-modell kan uppstå ur bloggosfären.

Jag kände till en början en viss skepsis till att överhuvudtaget gå, eftersom jag befarande att jag skulle hamna bland idel rödskägg. Efter att ha gjort lite efterforskningar på nätet verkade det dock som att en del vettigt folk hade för avsikt att gå så jag bestämde mig för att ta mig till Stockholm (är på semester). Blev hyfsat onöjd över nyheten att det kanske inte blir något av.

Lite oroväckande är det att SIFO-undersökningen som gjorts på aftonbladets uppdrag visade att inte ens hälften av de tillfrågade opponerar sig mot FRA-lagen. Jag trodde i ärligthetens namn att det skulle vara en mycket starkare opinion mot detta intrång i den personliga sfären, men tyvärr har väl inte alla haft möjlighet att sätta sig in i vad bestämmelserna egentligen har för innebörd.

Gammelmedia: Lena Mellin, DN, Sydsvenskan, Svd

Bloggat: Lazlo, Bloggen bent,

1 comment:

Anonymous said...

Nej, du blir inte ensam. Det kommer fler!