Thursday, June 26, 2008

Ylva Johansson - en sann hypokrat

Det har idag kommit fram att Ylva Johansson yrkat avdrag för hushållsnära tjänster, eller gjort ett "pigavdrag" för att använda Johanssons egen terminologi. En del vänsterbloggar uttrycker förvåning över att Johansson får kritik. Jag tänkte ta mig ann att kort förklara för bland annat Svensson vad som leder fram till kritiken.

Ylva Johansson har tidigare varit starkt kritisk mot avdragsmöjligheten för hushållsnära tjänster eftersom det skulle innebära att en låglönemarknad för kvinnor etableras. Hon har även uttryckt farhågor om att städhjälp skulle leda till att män tar mindre ansvar i hemmet vilket skulle skada jämställdhetskampen. När nu Johansson själv utnyttjar "pigtjänster" väljer hon alltså att bidra till denna utveckling. Själv tycker jag att det är ganska självklart att hon får kritik för detta.

Sven-Erik Österbergs försvar av Johansson faller därför platt till marken. Till Svd säger han att "Det här har beslutats i demokratisk ordning av Sveriges riksdag. Det skulle vara ganska absurt om vi skulle säga att alla socialdemokrater, som har varit emot principiellt från början, absolut inte får använda det här". Johanssons motstånd har inte varit principiellt. Hennes kritik har grundat sig i vilka konsekvenser själva utförandet av arbetet har, dels för de som utför det, och dels för samhället i stort. Hon kan inte värja sig med att hon bara utnyttjar de möjligheter som står till buds. Det är inte självklart att ha städhjälp till att börja med.

För övrigt så har jag släktingar som arbetar med att städa och knyter därför näven i fickan varje gång jag hör en sossepamp kalla dem för pigor. Jag tycker det uttrycker ett stort förakt mot denna yrkeskår och jag kan i ärlighetens namn inte förstå hur de understår sig.

Även i de egna leden får Johansson utstå en del kritik. HBT-sossen menar att skattereduktioner slår mot skola, vård och omsorg. Hur man får ihop det resonemanget vet jag inte riktigt men inre splittring hos Rörelsen gläder alltid.

DN, Svd, AB

No comments: